chevalier-masson studio   21 Place Saint Denis    B -1190 Brussels
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FR

Associés depuis 2006, Eric Chevalier et Anne Masson interrogent différents niveaux d’intervention dans la conception du textile, sans à priori sur les résultats: ici un travail sur le fil, là un jeu sur le motif, sur la structure, la texture ou sur l’élaboration d’une forme.

Ils ont recours à un large éventail de techniques qui révèlent des aspects singuliers de la matière. L’esthétique des objets est inhérente aux processus de fabrication et aux spécificités des matériaux investis. Ils impliquent des mises en œuvre tant industrielles qu’artisanales, parfois les deux successivement sur une même pièce. Outre une production auto initiée envisagée comme un terrain exploratoire, le tandem interroge le textile dans différents contextes, en tant que medium lié à des enjeux intimes et collectifs. Mus par le plaisir de faire et stimulés par les pratiques transdisciplinaires, ils collaborent avec des architectes, designers et chorégraphe. Ces collaborations les conduisent à associer de fortes contraintes techniques à des dimensions plastiques et sensibles, pour influencer les qualités effectives et affectives des espaces habités. Investir différentes échelles, de la structure même des matériaux à l’échelle 1 des prototypes et de l’espace, travailler avec un réseau de fournisseurs et d'ateliers en Belgique et en Europe, interroger les spécificités de chaque interlocuteur et de chaque projet sont de généreux moteurs à leur pratique.

Leur travail figure dans des collections privées et publiques : Centre d’Innovation et de Design du Grand Hornu, B - Design Museum, Gand, - Musée Mode et Dentelles, Bruxelles - Centre National d’Arts plastiques, Paris - la collection Barbier-Mueller à Genève.

Flore Fockedey collabore au studio depuis 2018, après un Master en Architecture à l'ULB La Cambre Horta, Bruxelles

 

EN

Anne Masson and Eric Chevalier have collaborated since 2006.
Both trained in textile design, their work results of  an investigation and experiment with materials. The pair explores different possible levels of working on the design of textiles, from the raw material to the finished product and its multiple facets -sometimes on the yarn, sometimes on the pattern, on a structure, texture or on a specific shape-. They deal with a wide range of processes and techniques that reveal unexpected views of materials. Radical and precise gesture changes some used or waste items into a new shape and functionality. They often use craft-related processes combined with industrial implementation, sometimes each practised in turn on the same item.

Besides a self-initiated production seen as an exploratory field, the tandem questions textiles in different contexts, as a medium linked to intimate and collective issues. Driven by the pleasure of making and stimulated by transdisciplinary practices, they collaborate with architects, designers and choreographer.                                                              The experience with architect offices has brought the studio to meet sharp technical requirements with a sensitive approach,  in order to influence effective and affective qualities of the inhabited space. Investing different scales from the very structure of materials to scale 1 of prototypes and space, working with a network of selected suppliers, makers and external collaborators are driving forces for their practice.

Their work is part of private and public collections, such as Gent Design Museum, CID Grand Hornu, Brussels Mode et Dentelle Museum, CNAP in Paris and Barbier-Mueller in Geneva.

Anne runs the textile design Master degree at La Cambre art and design academy in Brussels. Graduated from La Cambre, textile design department, she won the Federal Swiss cultural award (1994, 1996, 1998), collaborated with the accessories designer Eric Beauduin in Brussels and with the Edelkoort Studio in Paris.

Eric teaches in the Textile design and in the Fashion department at La Cambre. After graduating from l’ESAAT in Roubaix (DSAA, 1996), Eric worked as a free lance textile designer for Christian Lacroix Haute-Couture and in research for the automotive industry.

Flore Fockedey has been a regular collaborator since 2018, after an Architecture Master degree at ULB La Cambre Horta in Brussels.